Fikcyjna reklama - proces koncepcyjny

Autor: Marat Dakunin, Gatunek: Scenariusz, Dodano: 30 października 2010, 20:06:47, Tagi:  reklama koncepcje śmierć Sokrates rycerz kupiec płatności dyspozycje

 

Mamy tutaj rzadko wykorzystywany dział "scenariusz".

Scenariusz filmu fabularnego ma swoje prawa, scenariusz dokumentalnego - swoje.

 

Scenariusz może mieć wymiar też czysto techniczny, o z góry założonym - pożądanym przekazie, jak w przypadku filmu reklamowego. W przypadku zaprezentowanej reklamy nie było scenariusza - był pomysł, który obejmował: idee, postacie, charakter zdjęć, dopasowanej muzyki, dialogi.

 

Niniejsza reklama nie posłużyła nigdy do reklamowania konkretnego produktu (nie mam nic wspólnego z branżą reklamową), zastała nakręcona na konkurs internetowy. I reklamuje "produkt" dość przewrotnie.

 

Zadanie brzmiało: zareklamować płatności bezgotówkowe (np. przelewy internetowe, płatność przez telefon, sms, zlecenia bankowe czy maklerskie na odległość itp.).

 

Jak kształtował się "scenariusz"?

Jak przebiegał w tym przypadku proces koncepcyjny?

 

Płatności bezgotówkowe kojarzą się ze swobodą, dostępnością w różnych miejscach i sytuacjach. 

Brak swobody kojarzy się np. chorobą obłożną.

Z terminalną chorobą obłożną (lub też nagłym wypadkiem) - zakończoną śmiercią - tym bardziej. Zaiste - czy śmierć nie jest "brakiem swobody" :-)?

 

Pomyślmy. Kiedyś nie było płatności bezgotówkowych, a ludzie chorowali przykuci do łóżka i umierali. Czasem też osadzeni w wiezieniu umierali - podwójnie skrępowani..(od tego zaczniemy). Przed śmiercią dobrze załatwić ostatnie sprawy, szczególnie finansowe. Hm, czy to nie właśnie Sokratesa ostatnie słowa odnosiły się do zwrócenia długu (koguta)?

 

Wybrałem reprezentatywne epoki i postacie:

- starożytność (Sokrates)

- średniowiecze (rycerz)

- XIX wiek (kupiec)

- współczesność (biznesmen)

 

Pozostało dobrać kostiumy, znaleźć aktorów (niestety Sokrates jest najgorszy z braku odpowiedniego starca, ale cała zabawa była przecież za darmo).

Klimat zdjęć stworzył się sam. Muzykę (pod poszczególne epoki) napisał Dejw.

Zdjęcia wykonałem z kolegą Markiem aparatem fotograficznym Canon 5D.

 

 

Klik

 

 

Komentarze (25)

  • Nię było chętnego starca? Maracie! Twarze martwych bohaterów mogłyby być pokazywane o sekundy krócej. Oglądam jeszcze raz

  • Jakoś nie było. Ale w sumie fakt, dużo traci przez to. Chodzi Ci że za długo zostaje twarz biznesmena?

  • Zaraz obejrzę drugi raz (Własnie wylałam herbatę tuż przy laptopie)

  • pardon, zapomniałem "Pani"

  • Oni są za mało martwi. Mdleją tylko. A Sokrates rzeczywiście nieczytelny.

  • może, może..tak mówisz?

  • Przepraszam, że się mądrzę, ale kiedyś zdawałam do filmówki i byłam obkuta w klubach filmowych. Nie dostałam się i nie żałuję.

  • a mieli podrzynać sobie gardła ? nie. smierć jest dobrze wyeksponowana. mnie zastanawia raczej samo przedstawienie tematu. wydało mi się trochę zabawne.

  • To jest karkołomna sprawa zrobić taki film aparatem fotograficznym. A że zabawne, to dobrze.

  • No wiesz, teraz większość filmowców niezależnych, w Europie czy USA przestawia się na aparaty (oczywiście - cyfrowe lustrzanki: full HD).
    Ja też kiedyś przyszedłem zdawać, raczej z ciekawości, ale jaja były, że nie za bardzo mogę odpowiedzieć. W każdym razie dłużyzn się nie boję (ale tutaj nie powinno być więc pewnie masz rację), co udawadniam w innym filmie (a widziałaś 13 jezior? przez 1,5 godziny nieruchome ujęcia jezior. A Tarkowski też grzeszy - 10 min siedzenia w milczeniu w ciemnym korytarzu w Nostalgii..ale to co innego.)

    Igraszka: no, takie przewrotne nie? Jako reklama by raczej nie poszło, bo to jest tabu - nie reklamuje się śmiercią.

  • Aha Wanda: można się bawić w układanie filmu ze zdjęć (stopklatek), ale myśmy po prostu nakręcili. Dźwięk leży, bo po sprawie kapnąłem się, że źle podłączyłem mic a nie chciało się robić postsynchronów. Muzyka wg mnie fajnie dopasowana (skomponowana pod filmik przez Dejwa)

  • Maracie obejrzałem, rzeczywiscie reklamuje "produkt" dość przewrotnie, melancholijne sceny, tylko czy chce sie tak bezgotówkowo,i bezprzelewowo... umierać:):)

  • Obejrzałabym pozostałe, ale mam tak wolny internet, że to jest tortura. Trzeba czekać i czekać.

  • Cha! cha! zabawne :)dosyć przewrotne, spodobało mi się bardzo! :)

    przyczepię się tylko do Sokratesa - zostało zauważone, że słowa przez niego wymawiane nie są zrozumiałe - zgodzę się z tym;
    nie zrozumiałam też tego ostatniego wymawianego przez kupca (mowa jest o czyich akcjach?), lecz można to usprawiedliwić jego zgonem... ;)
    biznesmena twarz w chwili agonii faktycznie widnieje na ekranie zbyt długo (aż 8 sek. )
    (p. Wanda również się do tego odniosła)
    na filmowaniu się nie znam, ale jednak o parę sek. za długo, trochę męczące;
    muzyka na końcu - genialna :)
    pomysł - super :)

    Pozdrawiam :)
    MS.B.

  • Kurcze, a ja zawsze miałem tyle pomysłów na reklamę! dlatego mnie tu przyciągło. Widzę, że zadanie trudne... i powiem szczerze, nie udało ci się (wam). Reklamę trzeba zawsze obejrzeć przy wyłączonym dźwięku. Tylko skupić się na obrazie, obrazach. Jeżeli te obrazy same przez się, bez pomocy słów, mówią ci, o czym jest reklama i co takiego reklamuje, to to jest połowa sukcesu. Niestety, w twojej reklamie, nie ma nawet tej połowy... Bez dźwięku nie wiem, o co tam chodzi. To raz. Dwa - jednak zbyt sceniczna dramaturgowa choreografia jak na reklamę. Rozumiem wkład pracy, wysiłek, brak profesjonalnego studia filmowego, więc jeszcze tego rodzaju wady można pominąć, ale jak wiadomo, w przypadku reklam nieprofesjonalnych najbardziej liczy się pomysł, koncept, jakaś wizja... Ja tu tego niestety nie znajduje...
    Ale jeszcze będzie przepięknie (jak to śpiewał Tilt) :)

  • zaraz odpowiem, ale najpierw pokażę Wam jaka reklama wygrała ten konkurs (oceniać mieli za pomysł, aktorstwo, zdjęcia, reżyserię, kostiumy, muzykę itd.)

    Oto zwycięzca: http://millionyou.com/?id=256&film=VFD5BFQIOTO0271E&no_cache=1

  • Romanie - ad wyżej - wiesz coś z tej reklamy bez głosu? :-))

  • zgadzam sie, Twoj jest duzo lepszy od wygranego ;)

  • Sokrates mówi,że jest winny koguta i że trzeba oddać ten dług Asklepiosowi (do Kritiona). Charczy trochę bo umiera po cykucie. Dźwięk jest słaby bo szumu dużo. Kupiec mówi sprzedajcie akcje bawełny i coś tam Rozbenbluma (z pamięci bo nie słucham teraz klipu). Muzyka Dejwa. Wcześniej wg mnie też fajne stylizacje - ta na grecką na początku - a motyw w sumie podobny.

  • Romanie, trochę przesadzasz z tą samowystarczalnością obrazu, są reklamy gdzie dźwięk jest niezbędny ale w zasadzie masz dużo racji. Sceniczne to jest, ale look jest filmowy - nie teatralny - np. przy rycerzu. Filmowa jest też głębia ostrości. W zasadzie ta reklama jest jednak przez niektórych oceniana jako bardziej prof niż większość w tv regionalnej (nie mówię o ogólnokrajowej, bo to co innego). Reasumując - masz rację, ale nie we wszystkim. To była zabawa. Mam jeszcze 2 na ten temat, jedna dostała nominację, druga nic, może wrzucę kiedyś

    • Szel _
    • 31 października 2010, 02:24:02

    nie mam glosnika w komputerez! film mi sie cial buforowac!!!
    pewnie wina mojego operatora ktory mi wparl 6 megabajtow...to je bajka...
    w zwiazku z tym widzialam...jako rzecz nardzedna zarost:)

  • Ale w sumie sceniczna, no. Nie umiem robić reklam, za duży nacisk z przyzwyczajenia kładę na estetykę obrazu innego rodzaju niż reklamową

  • Obejrzałem tę zwycięska reklamę. Oczywiście dla mnie jako autora dwóch genialnych "spotów", tj. reklamy na kampanię wyborczą Jarosława Kaczyńskiego (z aniołkami), oraz reklamy dla kampanii przeciwko paleniu papierosów (obie można znaleźć na blogu dra Trojanowskiego), reklama, która zwyciężyła w konkursie, w jakim startowałeś, jest kiczowata. Ale zauważ jedno: ta zwycięska reklama jest - w przeciwieństwie do twojej - przyjazna, sympatyczna. Chórek starszych pań, w ogóle wizerunek "babć" zawsze jest wizerunkiem przyjaznym (weź np. majonez Babuni, pani Goźdikowa itp), bezpiecznym i sympatycznym. Ta reklama jest też bardzo "poprawna politycznie", odwołuje się do manipulacji, wmówienia, że starość jest piękna i radosna, daje wrażenie że "babcie" korzystające z płatności bezgotówkowych będą młodsze, ta reklama je odmładza. I pod tym względem, zwycięska reklama wykorzystała najbardziej prymitywny, ale właśnie komercyjny chwyt.
    Ale fajnie, że chociaż zostałeś nominowany, bo tysiak wpadł do kieszeni i zawsze się sprzyda :)

  • Masz rację, dlatego ta moja reklama jest przewrotna i nie ma szansy na rynku. Nie reklamuje się śmiercią. Ale ta reklama akurat nie dostała żadnej nominacji żadnego tysiaka :)

  • fajna ta Twoja reklama, super pomysł.
    trochę mechaniczne - na tym samym schemacie - trzy pierwsze scenki, ale dzięki temu jasne. szkoda, że ostatniej "bohater" zamyka wszystkie rachunki - pointa mogłaby być podbita tym, za co płaci ;)
    a wygrana reklama chujowa.

Musisz być zalogowany, żeby dodawać komentarze. Zaloguj się
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się